Easter rites (II/VII). Велікодныя абрады (II/VII).
Christian/pre-Christian syncretism, where Christian rites have overlaid but not destroyed pre-Christian practices, is visible, even in church, on so many Belarusian feast days (e.g., photo for November 20, 2013). Under the impact of the Soviet-era Chernobyl’ nuclear power plant disaster and general depopulation of villages, there are now sharply fewer places in Polesia where the pre-Christian side of such rites continues to dominate in local and very ancient ways. Daniljevichy in Homjel’ Region is one such place.
After re-dressing the first of several village crosses and singing an Easter hymn to welcome the Resurrection of Christ, women of Daniljevichy then turn — perhaps revert is more accurate — to ancient folk traditions. Here they sing and dance, first to welcome spring and then to celebrate maidenhood and fertility.
Сінкрэтызм хрысьціянскіх і дахрысьціянскіх элементаў бачны паўсюль у беларускіх сьвятах, нават у царкоўных ды касьцёльных абрадах. Данілевічы (Лельчыцкі р.) – адна з ужо рэдкіх палескіх вёсак, дзе дахрысьціянскія рысы, у сенсе старажытных, прота-эўрапейскіх традыцый, пераважаюць нават на галоўных хрысьціянскіх сьвятах.
Бабулькі пераапранаюць першы з некалькіх прыдарожных крыжоў у вёсцы й сьвяткуюць Уваскрасеньне Гасподняе сьпяваньнем царкоўнага гімну. Пасьля гэтай прэлюдыі бабулькі вяртаюцца да найглыбейшых каранёў сваёй мясцовай, і агульнаэўрапейскай культуры танцамі й народнымі песьнямі пра вясну й дзявоцтва.